Muzica
are forţa de a umple vidul, de a facilita ieşirea din starea emoţinală negativă
de tristeţe, de a ameliora comunicarea, de a stimula imaginaţia. Utilizată
astăzi în scop terapeutic ajunge în
atenţia specialiştilor de pretutindeni care organizează cursuri, seminarii,
simpozioane internaţionale consacrate meloterapiei.
Tocmai
pentru acest lucru a fost prezent la Cluj-Napoca, profesorul Joseph J. Moreno,
director al programului de meloterapie al Universităţii Maryville, St. Louis,
Missouri, într-un seminar de exepţie intitulat “Exploring Dimensions in Music
Therapy and Psychodrama”.
El
a început cu povestea celebrităţii ce comunică dincolo de cuvât printr-un
murmur, preluat de sală, care se transformă în cântec. Adesea nu ştim care este
adevărata problemă: o temă muzicală aleasă cu grijă, o uşoară dirijare verbală
într-un exerciţiu de imagerie, poate aduce la suprafaţă, în discuţia ulterioară
cu terapeutul, subiectul unui joc de protagonist. Prin această tehnică, cineva
din grup a fost descoperit ca “fiind în viaţa reală blocat într-un tunel”, la
al cărui capăt nu ştie ajunge. Scenă,
joc de protagonist, personaje reprezentând întunericul fără sfârşit şi
lumina…Muzica întunericului este fină, cu tonalitate gravă, de fundal, care îi
conferă caracterul apăsător. Lumina “sună” calm, dulce, cald (tamburina şi un
xilofon abia atins, şters). Muzica sufocantă a tunelului impune alegerea. De la
înălţimea unui scaun şi a înţelegerii unor sensuri până atunci ascunse,
protagonistul devine dirijor al muzicii vieţii sale.
Scena
de lemn, rotundă, din psihodramă, locul magic unde orice este posibil, ca
într-o realitate protejată, funcţionează ca o mare tobă ce realizează
încălzirea sonoră (dublura
loveşte cu călcâiul podeaua, scaunul este aruncat). Vocile, sunetele puternice
au rol eliberator pentru protagonist.
Toba
reală, nu podeaua, care este simbolică, împreună cu un xilofon şi cu alte
instrumente simple, de percuţie, pot fi folosite ca un ansamblu muzical
suportiv pentru protagonist. Mai mult, există posibilitatea de a purta un
dialog muzical (verbal neproductiv) între protagonist şi un personaj auxiliar.
Alte subiecte nu doar discutate, ci şi demonstate de Moreno
au fost: reflectarea şi modelarea muzicală, muzica şi sinele divizat, schimbul
de rol, apropierea. Improvizaţia muzicală ne-a pus pe cei prezenţi în situaţia
de a gândi ce instrument ar alege pentru a exprima experienţa proprie de viaţă,
de a asculta înregistrarea improvizaţiei solo sau improvizaţia muzicală
colectivă.
Am
înţeles prin experiment legătura muzică- şi gest grafic, sărac, “gol” la o
primă piesă audiată, prinzând culoare şi zburând cu aripile mari ale fanteziei,
la cea de-a doua.
Vorbind
despre muzică şi vindecare în Peru, prezentatorul a adus mărturie diapozitivele
efectuate de el. Vindecătorii de acolo utilizează pe lângă muzica pe care o
interpretează, dans, substanţe halucinogene, ritualuri, formule magice,
invocând în plin extaz religios spiritele bune şi pe cele rele. Este o muncă la
scenă deschisă, care cere creativitate, improvizaţie…nu este suficient să
cunoşti rolul, important este cum reuşeşti să-l interpretezi. Moreno
s-a oprit din prezentare. Si-a aranjat atent ţinuta. A prins în mâini două
instrumente muzicale care au sunetul fin al nisipului. S-a aşezat în faţa
suportului cu partituri. Vocea era gravă-“Acum voi interpreta melodia vraciului
din Peru”.
Incăperea s-a inundat cu ecou, modulaţie, ritm…nu înţelegeam ce spune, poate
nici nu spunea nimic în cuvinte…Gesturile erau hotărâte, privirea urmărea
undeva, departe, răsăritul soarelui în Amazon. Părea un alt personaj, un preot
vrăjitor, coborât din legendă în inimile noastre, maiestos, puternic, pătruns
de farmecele unei lumi mirifice, într-o halucinantă aventură….A devenit magie
şi vindecare, credinţă şi ritual, muzică şi scenă…. Moreno este Shamanul!
Dansul
constituie o formă de expresie esenţial umană, toţi mergem dansând prin viaţă,
într-un limbaj al trupului, care transmite stări emoţionale, încredere,
tristete. Dublura muzicală, oglindă a pacientului, (improvizaţie muzicală, ca
un fond de susţinere când pacientul se mişcă), subliniază sentimentele
exprimate prin mişcare, spre deosebire de muzica înregistrată care devine
directivă. Pare interesantă ideea de a păstra un “jurnal muzical al
pacienţilor”, pentru a le înţelege trăirile şi maniera de a reacţiona la
evenimentele de viaţă.
Muzica
poate avea şi semnificaţia concluziilor la sfârşit de drum. “Ce muzică ai dori
să asculţi când mori”. “Mi se pare o idee deplasată, nici nu mă pot gândi la moarte, îmi este frică”, îşi
spune neajutorat muritorul. Dar se supune, meditează şi aduce piesa muzicală
care reprezintă momentul de răscruce din viaţa lui, sau filozofia lui, sau
evocă eternul moment în care este îndrăgostit…sau copilăria, cu cuvintele
cântecelor scrise în carneţelul de sub pernă, cuvinte care pot fi evocate peste
zeci de ani, fără să mai fi fost auzite de atunci, pentru că ele fac deja parte
din viaţă. Ascultând rockul anilor 50, sau Vivaldi, sau…înţelegem iarăşi, cu
surprindere, cât suntem de diferiţi
Blues-ul
a fost explicat pornind de la măsuri, sens general valabil al versurilor,
astfel încât, în durerea ta de moment, eşti mai puţin singur când şi alţi
oameni împărtăşesc experienţa ta. Auditoriul a fost apoi împărţit în trei
grupe, fiecare grupă exprimând onomatopeic o linie melodică diferită, astfel
încât s-a cântat în canon, cu acelaşi minunat solist...Am închis ochii şi am
ascultat…recunoşteam chemarea junglei într-o existenţa fără început şi fără
sfârşit…Apoi glasurile au devenit cuvinte, iar blues-ul “descifrat” anterior
ne-a învăluit pe toţi, cântat simultan în engleză, română, maghiară…În altă
situaţie mi s-ar fi părut ridicol. De data aceasta lacrimile îmi umpleau
ochii…Shamannul oferea momentului semnificaţia istoriei omenirii.
Viaţa
fiecăruia dintre noi este ca un teatru. Unii ne găsim locul pe scenă, alţii în
sală, fiind pe rând, protagonişti şi spectatori, adaptându-ne unor situaţii
neaşteptate, neprevăzute (momentul crucial în care crezi, sau chiar ai uitat o
anumită replică importantă şi eşti obligat să improvizezi). Unora costumele ne
vin perfect, ne simţim bine în pielea noastră, suntem mulţumiţi de rolul de fiecare
zi şi facem din fiecare reprezentatie o bucurie. Trecem pe rând prin roluri
diferite – copil, adolescent, tată, director… Adesea ne seduce ideea unui
schimb de rol… Există însă oameni care nu-şi găsesc locul în scenariul
universal. Pentru ei este important să
putem organiza din când în când o ieşire pe scena. Să ieşim în scenă alături de
ei. Să le oferim ocazia de a trăi intens emoţia reprezentaţiei, teama de eşec,
bucuria reuşitei. Să le arătăm că sunt importanţi pentru noi, să-i ajutăm să se identifice cu personaje de legendă, să
le dăm sens şi curaj, să-i învăţăm că nimeni nu este singur. Pentru a ne învăţa
aceste lucruri a venit Profesorul Moreno în mijlocul nostru. Dar
Shamanul?…Shamanul a deschis ferestrele sufletelor şi a pătruns în adâncimea lor,
în căutarea cheii care deschide secretul…în căutarea unităţii de timp, care
măsoară infinitul…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu