Psihodrama a fost definita de Moreno,
initiatorul ei ca acea forma a psihoterapiei in care o persoana
prezinta “scenic” problemele cu care se confrunta si nu doar vorbeste
despre ele. Toate tehnicile dezvoltate in psihodrama – multe dintre ele
imprumutate din teatru – servesc acelasi scop al punerii in scena a
conflictelor persoanei pentru a le face “vizibile”, adica observabile
nemijlocit si masurabile. Rezultatul este o reprezentare, o sceneta care
intr-un fel arata ca si cum ar fi reala, fiind simtita, traita astfel
atat de catre protagonist, cat si de catre ceilalti participanti la
grup, chiar daca in acelasi timp este stiuta de catre acestia ca joc. Nu
este de mirare ca Emunah (1994) identifica in aceasta forma de
jonglerie mentala cele mai importante aspecte ale jocului dramatic al
copiilor.
Nu de putine
ori recursul extensiv la aceasta forma de joc devine o sursa de
rezistenta si chiar de critica fata de psihodrama. Blatner si Blatner
(1988, p.126) enumera trei exemple de neintelegere legate de joc si
spontaneitate in general si de psihodrama in particular:
“Jocul nu este realist, el reprezentand intr-un fel evitarea realitatii.”
“Lasarea in voia fanteziei poate genera imbolnavire mentala.”
“Jocul este inautentic si fals.”
Autorii
citati apreciaza ca aceste opinii au la baza unele atitudini, cum ar fi
de exemplu gandirea dualista, care desi foarte raspandite, sunt eronate
sau limitate. Blatner si Blatner (1988) definesc gandirea dualista ca
fiind acea forma a rationamentului care opereaza cu categorii ce se
exclud reciproc, imbracand forma unor realitati opuse, incompatibile una
cu cealalta. Astfel, daca una dintre asertiuni este acceptata ca fiind
valida, cealalta este respinsa ca neconforma cu realitatea. Ocazional,
chiar si unii psihoterapeuti experimentati esueaza in a recunoaste
valentele terapeutice ale jocului dramatic.
Un astfel de
exumplu este oferit de catre Janov (1970), parintele terapiei prin
strigatul primar, care afirma ca este gresit sa le soliciti pacientilor
sa actioneze si sa simta ca altcineva, atata timp cat ei sunt adesea
incapabili sa isi simta propriile lor sentimente. Kellermann(1992)
identifica in spatele acestei critici ideea ca insusi jocul de rol ar fi
inautentic si ca in psihoterapie orice forma a recursului la fantezie
ar duce inevitabil la iluzii.
Din pacate,
tentativa de a invalida asemenea afirmatii prin simpla lor etichetare ca
fiind expresia unei gandiri dualiste, ale unor rationalizari sau
rezistente nu poate fi incununata decat de esec. Aceste atitudini
sceptice, exprimate atat de catre nespecialisti, cat si de catre unii
dintre profesionisti, impun o analiza mai profunda si mai cuprinzatoare a
rolului complex pe care transpunerea intr-o realitate imaginara il
joaca in psihodrama.
Vom postula
inca de la bun inceput, ca psihodrama nu este singura forma a
interventiilor psihoterapeutice care utilizeaza situatiile “ca si cum”
ca mijloace curative si ca jocul dramatic nu reprezinta singura
modalitate de a crea situatii ce reproduc realitatea intr-un context
terapeutic. Practic aproape fiecare dintre tratamentele ce actioneaza
prin mecanisme psihologice isi propune sa rezolve sarcina reconstruirii
“realitatii” pacientului in cadrul situatiei terapeutice, unele dintre
mijloacele utilizate in acest scop de catre diferitele metode prezentand
diferente semnificative. Cu toate acestea, situatiile “ca si cum”
utilizate in diferitele forme de interventie psihoterapeutica pot fi
grupate in trei categorii principale: transferul, imageria mentala si
jocul dramatic. Fiecare dintre aceste situatii functioneaza practic ca
un “ecran” pe care persoana isi proiecteaza propria imagine subiectiva a
realitatii, creand astfel un fel de “realitate paralela” la care sa se
poata raporta. De fapt diferentele dintre aceste situatii tin mai
degraba de mijloacele specifice la care se recurge pentru a evoca
realitatea subiectiva a pacientului, decat de calitatea lor. Ni se pare
prin urmare pertinenta asertiunea ca ceea ce analiza releva asupra
mecanismelor care confera valente terapeutice transferului si imageriei,
poate fi util si in intelegerea mai profunda a proceselor prin care
psihodrama isi atinge scopurile.
Acesta este
motivul care ne determina sa procedam in continuare la rezumarea
cunostintelor relevante din domeniul psihoterapiilor dinamice, precum si
a celor care utilizeaza extensiv tehnicile imageriei mentale.
Atunci cand
Freud (1895) definea transferul ca fiind deplasarea inconstienta a
dorintei peste timp si spatiu, de pe o persoana din trecutul
pacientului, pe o alta, la care se raporteaza in prezent, el devenea
primul autor care identifica o situatie psihoterapeutica de tip “ca si
cum”. Metaforele invocate ulterior pentru a descrie fenomenele
transferentiale (“noi editii sau facsimile ale impulsurilor si
fanteziilor” respectiv “terenul de joaca” in care repetitiilor li se
permite sa prolifereze) intareau aceeasi interpretare a transferului ca
reprezentand “ecranul” pe care pacientul proiecteaza patternurile de
relationare dezvoltate fata de persoanele semnificative ale vietii sale
(cu precadere in copilaria timpurie).
Freud s-a
dovedit a fi deasemenea cel dintai care a recunoscut beneficiile
terapeutice ale transferului, afirmand in lucrarea sa “Dinamica
transferului” (publicata in 1912}ca acestuia ii datoram “inestimabilul
serviciu de a face impulsurile immediate si manifeste” (citat de Gill,
1982, p. 107). Tot Freud adauga, pentru a sublinia rolul decisiv jucat
de transfer, ca este imposibil sa distrugi pe cineva “in absentia” sau
“in effigie”, adica bazandu-te in exclusivitate pe un raport verbal.
Interpretarea
initiala a lui Freud a influentat puternic abordarile ulterioare ale
fenomenelor transferentiale. Intr-una dintre cele mai des citate
definitii, Greenson descrie transferul ca fiind “trairea fata de o
persoana, in prezent, a sentimentelor, drive-urilor. atitudinilor,
fanteziilor si mecanismelor defensive, care sunt neadecvate in relatia
cu aceasta persoana, si care reprezinta o repetare, o deplasare a unor
reactii ce isi au originea in raportarea la persoane semnificative din
copilaria timpurie” (citat de Fosshage, 1994, p. 266). Se constat de
regula un acord cu privire la acceptarea ca expresii ale transferului
doar a acelor aspecte ale raportarii pacientului la analist, care sunt
in mod evident neadecvate. Dupa cum arata Lear, orice transfer este “o
tentativa de a crea o lume in care sa traiesti… si ceea ce analistul si
analizatul ajung sa recunoasca impreuna ca transfer, sunt tocmai acele
incercari care nu au fost incununate de succes” (1993, p.753).
Cu toate
acestea, negarea caracterului adecvat al transferului a devnit si ea o
sursa de dezacord pentru unii autori. Fosshage, de exemplu, sustine ca
organizarile tematice cu incarcatura afectiva care modeleaza variabil
experienta noastra, nu ar distorsiona de fapt o presupusa “realitate
obiectiva”, ci contribuie intotdeauna la construirea unei “realitati”
traite subiectiv. Autorul citat se inspira din Stolorow si Lackmann,
dupa care transferul ar reprezenta mai degraba o expresie a influentei
continue a principiilor organizatoare si a imaginatiei care s-au
cristalizat pe parcursul anilor formativi ai pacientului (Fosshage,
1994, p. 267).
Dintre toate
modalitatile terapeutice generatoare de situatii “ca si cum”,
imaginatia este probabil cea utilizata pe scara cea mai larga.
Multitudinea abordarilor bazate pe imageria mentala include forme foarte
variate ale interventiilor terapeutice, ca de exemplu hipnoza,
desensibilizarea progresiva si alte terapii comportamentale si
cognitiv-comportamentale, programarea neurolingvistica (NLP),
psihosinteza, terapia eidetica, focusingul si multe altele. Dupa cum
arata McMahon si Sheikh (1984) imaginatia a depasit relativ recent o
pozitie vecina cu dizgratia, pentru a deveni una dintre cele mai
fierbinti teme ale psihologiei clinice contemporane (p. 28).
Imageria
mentala este utilizata si ca o modalitate de a obtine starea de relaxare
(Scott si Stradling, 1992), insa si mai valoros din punct de vedere
terapeutic este potentialul ei de a evoca situatii reale. Hallam (1992),
de exemplu, sustine ideea ca ori de cate ori ne aflam in
imposibilitatea de a confrunta pacientul cu o situatie critica de viata,
fantezia devine de neinlaturat (p. 75).
Calitatea
confruntarilor cu reprezentarea mentala a stimulilor declansatori ai
reactilor emotionale si comportamentale nedorite de a avea drept
rezultat atat desensibilizarea cat si reinvatarea poate constitui o
surpriza doar pentru aceia care continua sa mentina o separatie rigida
intre domeniile realitatii obiective si fantezie. De fapt insasi natura
modalitatii umane de raportare la realitate se constituie in cel mai
solid argument pentru a contracara aceasta maniera dualista de a privi
lucrurile. Atunci cand ne adaptam la realitate nu tratam ca fiind “real”
ceea ce exista in mod obiectiv in ambianta noastra sau in noi, ci acele
lucruri despre care suntem convinsi ca ar avea o existenta “autentica”
(Vargha, 1995, p. 173-174).
Dispunem
totodata de suficiente date furnizate de cercetarile stiintifice care
sustin ca o experienta in fantezie poate fi din multe puncte importante
de vedere, un echivalent psihologic al experientelor autentice si ca
imageria mentala este capabila sa produca modificari psihologice si
fiziologice foarte diverse (McMahon si Sheikh, 1984, p. 26-27). La baza
capacitatii noastre de a evoca o atitudine emotionala fata de un obiect
absent, la confruntarea cu imaginea mentala a acestuia, sta mecanismul
descris in hipnoza, sub numele de disociatie sau constiinta divizata.
Punand in discutie problema disociatiei, Hilgard sustine ca aceasta ar
fi generata de diviziunea controlului intre procesele constiente si cele
inconstiente. Pe durata disocierii, integrarea informatiilor procesate
la mai multe niveluri de catre o ierarhie a operatiilor si a controlului
cognitiv functioneaza la parametri scazuti, si prin urmare, anumite
aspecte ale experientelor devin inaccesibile abordarii constiente
(Alladin, 1992). O alta conceptie asupra disocierii – mai apropiata de
temele pe care le dezbatem – este propusa de Yapko (1990), care se
refera la “constiintele paralele” ce sunt traite in transa (p. 136).
Aceasta inseamna ca persoana hipnotizata prezinta constiinte multiple,
ceea ce ii permite atat trairea fenomenelor de transa ce ii sunt
sugerate, cat si pastrarea simultana a rolului mai obiectiv etichetat de
catre Hilgard ca “observatorul ascuns”.
Consideram
ca asemanarea dintre trairile constiente din timpul hipnozei si
implicarea jocului dramatic in psihodrama este evidenta. Dupa cum arata
Barber (1984) inducerea formala a transei nu constituie o preconditie a
fanteziei ori a imaginatiei vii (p. 86). Pe de alta parte, tocmai
prezenta “observatorului ascuns” constituie elementul care deosebeste
jocul imaginativ de comportamentul deviant si de tulburarile mentale. In
psihodraama, asemeni jocului recreativ, elementele de fantezie sunt
sunt variate, voluntare si recunoscute fara urma de dubiu ca produse ale
imaginatiei, iar jucatorul testeaza neintrerupt “realitatea”
continuturilor jocului prin raportarea lor la context (Blatner si
Blatner, 1988, p. 130). Desi cele trei situatii “ca si cum” au de fapt
mai multe caracteristici comune, decat elemente ce le-ar putea
diferentia semnificativ, putem identifica doua dimensiuni de-a lungul
carora elementele distinctive se grupeaza. Prima dintre acestea este
reprezentata de masura disocierii observatorului ascuns (nivelul
constientizarii), iar cel de al doilea de accesul direct sau indirect al
terapeutului la materialul proiectat de pacient pe “ecran”
(“vizibilitatea ecranului”). Aceste dimensiuni sunt prezentate in Figura
1.
TRANSFERUL | IMAGERIA | DRAMATIZAREA | |
Gradul constientizarii |
Neconstient (rezistenta fata de interpretarea transferului)
| Constient (disociat in transa profunda) | Constient |
Vizibilitatea ecranului |
Acces nemijlocit la reactiile transferentiale
|
Doar acces mijlocit
|
Acces nemijlocit la scenele dramatizate
|
Figura 1. Diferentele dintre cele trei situatii “ca si cum”
Dupa cum se
poate vedea in Figura 1, in cazul transferului persoana nu este
constienta de deplasarea afectului sau a fanteziei, de pe o persoana pe
alta. Acest fenomen a fost descris de catre Greenson ca “rezistenta fata
de rezolvarea transferului” si reprezinta de fapt rezistenta opusa de
pacient fata de interpretarea si “demascarea” mecanismelor
transferentiale. Prin aceasta rezistenta pacientul insista asupra
veridicitatii sentimentelor traite in cadrul transferului la adresa
analistului, opunandu-se eforturilor interpretative ce vizeaza
demonstrarea caracterului iluzoriu al continuturilor vizate. Pe de alta
parte, analistul poate observa nemijlocit acele manifestari
comportamentale ale analizatului, care apar ca expresii ale
transferului.
In
majoritatea interventiilor bazate pe imageria mentala, pacientul este pe
deplin constient de semirealitatea produselor fantezieii sale. Singura
exceptie notabila este furnizata de acele stari de transa de maxima
profunzime, in care disocierea atinge aparent grade la care persoana,
asa cum se intimpla si in timpul visarii, pierde temporar contactul cu
“observatorul ascuns”. Spre deosebire insa de ceea ce intampla in
celelalte doua forme ale situatiilor “ca si cum” terapeutice, in hipnoza
si in imageria mentala “ecranul” ramane invizibil pentru terapeut, el
neavand decat acces indirect la continuturile proiectate pe acesta, prin
intermediul relatarilor verbale ale pacientului.
In sfarsit
in psihodrama, pozitiile celor doua parti, pacientului
(protagonistului), si ale terapeutului (leaderului), se inscriu
cvasisimetric in coordonatele celor doua dimensiuni vizate. Cel dintai
realizeaza in intregime artificialul dramatizarii, participand activ la
conturarea scenariului, la regizarea montarii scenice si jucandu-si
propria partitura, iar cel din urma are posibilitatea sa observe direct
si pe viu desfasurarea scenetei dramatice.
Ne-a mai
ramas de studiat inca un aspect al relatiei dintre “ca si cum” si
realitate. Pana acum, ne-am referit la modul in care aceste situatii
reproduc “realitatea” vietii pacientului, facand abstractie de
posibilitatea lor de a crea noi realitati, de a aduce la viata ceea ce
nu a existat niciodata inainte. Conceptul de “surplus-realitate” a fost
introdus de Moreno pentru a
desemna acel “taram de vis in care sarcinile dureroase cu care ne
confrunta viata sunt duse la indeplinire printr-un gest al mainii sau
printr-un zambet” (citat de Kellermann, 1992, p. 114). Blattner si
Blattner (1988) se intorc deasemenea la Moreno, care numea psihodrama
“teatru al adevarului”, pentru ca ceea ce poate fi imbogatit pe scena
acesteia – sperantele, nelinistile, cuvintele nerostite, actele
incomplete – reprezinta toate o forma mai profunda, mai personala a
realitatii (p. 129). Holmes (1992) descopera chiar localizarea acestei
meta-realitati in zona intermediara a trairii, situata intre realitatea
interioara si viata exterioara, adica tocmai acel teritoriu ce fusese
desemnat de catre Winnicott cu termenul de “spatiu potential sau de
tranzitie). Surplus-realitatea deschide posibilitatea exersarii unor noi
modalitati de adaptare la lume si aceasta oportunitate trebuie
raportata la asumarea de catre psihoterapie a rolului de agent al
schimbarii. Putem cita in acest sens formularea explicita a lui O’Connor
si Seymour (1990) care
arata ca cel ce face intotdeauna ceea ce a facut intotdeauna, va obtine
intotdeaune ceea ce a obtinut intotdeauna (p. 9). Multi dintre pacienti
se dovedesc a fi pe deplin constienti de acest lucru, dar esueaza in
tentativa lor de a efectua modificarile necesare si de actiona in
propriul lor interes, de teama consecintelor pe care cred ca noul
comportament le-ar putea antrena. In schimb, semirealitatea unei
situatii “ca si cum”, desi mobilizeaza anxietate considerabila, pare a
fi totusi mai putin amenintatoare decat circumstantele originale si
acest lucru ii permite pacientului sa se confrunte cu ea. Astfel ambele
laturi – atat cea “reala”, cat si cea “artificiala” – a semirealitatii
isi aduc contributia la reusita interventiei. Pacientul indrazneste sa
se apropie de situatia anxiogena avand cunostinta de artificialul
acesteia. Pe de alta parte, confruntarea este totusi benefica, pentru ca
ea este traita ca o intalnire reala. Blomquist si Rutzel (1994) sustin
ca “surplus-realitatea” reprezinta intersectarea dintre diferite
realitati, cunoscute si nestiute, unde capacitatile de a controla si de a
discerne ale eului se suspenda (p. 234).
Aceasta
asertiune este cu certitudine valabila cu privire la lipsa de
diferentiere a timpului si a diferitelor realitati. Diminuarea
controlului reprezinta intr-adevar una dintre principalele
caracteristici ale starilor disociative, dar trebuie sa aratam totodata,
ca situatiile terapeutice de tip “ca si cum” sunt mijloace care permit
dezvoltarea capacitatii de control asupra propriilor trairi si
comportamente. Astfel, atunci cand intr-o situatie terapeutica persoana
relaxeaza mecanismele de control, ea controleaza practic in mai mare
masura situatia decat atunci cand fieconstient, fie fara cunostinta,
rezista invitatiei de a fi spontan. Situatia este similara celei
descrise de catre Kris sub denumirea de “regresie in serviciul eului”,
in care persoana poseda capacitatea de a regla si de a utiliza la modul
creativ unele dintre procesele primare (Tuttman, 1982).
In
psihodrama, regresia readuce in mod evident persoana la stadiul jocului
dramatic al copilului. Erikson notase in urma cu aproape o jumatate de
secol, ca joaca reprezinta cea mai naturala forma a autovindecarii,
dintre toate cele pe care copilaria ni le pune la dispozitie. Courtney
(citat de Emunah, 1994) ne ofera o descriere mai detaliata a acelor
functii ale jocului dramatic al copilului, care au un impact curativ
evident: exprimarea si rezolvarea simbolica a conflictului intern;
asimilarea realitatii; dobandirea sentimentului controlului si al
stapanirii; eliberarea emotiilor si reducerea agitatiei; invatarea
controlului exercitat asupra impulsurilor destructive prin fantezie;
exprimarea acelor parti ale eului, care sunt considerate
inacceptabile;explorarea problemelor si descoperirea solutiilor;
antrenamentul pentru situatiilor de viata reale; exprimarea sperantelor
si a dorintelor; experimentarea unor noi roluri si situatii; si
dezvoltarea unui sentiment al identitatii personale (p. 4). Ar fi
dificil sa gasim un astfel de obiectiv particular, vizat de psihodrama
in particular sau de psihoterapie in general, care sa nu-si gaseasca
corespondentul pe aceasta lista a functiilor jocului infantil.
Daca acele
forme de interventie psihoterapeutica pe care le-am dezbatut pana acum
actioneaza prin recursul temporar la un element de irealitate, aceasta
se datoreaza faptului ca traim intotdeauna intr-o lume de a iluziilor,
ori intr-o lume a aparentelor (Watzlawick, 1985). Iar atunci cand in
psihoterapie persoana se comporta ca si cand ceva ar fi sau ar urma sa
devina, ne gasim in fata unei adevarate fictiuni ce-si creaza propria
realitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu